Alla inlägg under januari 2012

Av asabovesobelow - 30 januari 2012 00:04

Att promenera. Att ligga i snön och titta på stjärnor. Att se hans leende och dem där glittriga ögonen. Att dansa tryckare i min lilla etta till fransk musik. Att få sensuell massage. Att äta god mat, dricka té och sitta vid det lilla bordet i hans lilla etta och bara prata. Att skratta. Att kramas och kyssas i soffan. Att bo så nära. Att gå förbi hans våning och undra om han är hemma. Att säga hans namn, som råkar vara mitt favoritnamn. Att umgås. Att tycka om.


Jag trodde inte jag skulle hamna där så tidigt, inte efter hur jag mådde efter att mitt förhållande tog slut. Jag trodde inte att det skulle bli så här bra, så här tidigt. Men det är det. Det är rätt jävla fantastiskt. Det kan bli fantastiskt. Jag tror att det kommer bli det. Allt pekar på det, till och med astrologiskt. Vettiga aspekter i vår synastri:


  • Hans måne i konjuktion med min uranus i stenbocken. Eftersom uranus är en generationsplanet påverkar den inte alltid ett personligt horoskop, men min uranus hamnar precis på toppen av mitt sjunde hus (på descendenten som är en av dem viktigaste punkterna i ett horoskop), vilket gör att den planeten bestämmer för vad som ska ske i mina förhållanden med andra människor, den styr mitt sjunde hus. Dessutom ligger hans sol (och merkurius) i vattumannen vilket gör att han styrs av just uranus. och när han måne hamnar på min uranus i mitt sjunde hus (förhållanden), så blir jag automatiskt till en sorts perfekt partner för honom. Jag är det han förväntar sig av kvinna, jag är hans sorts kvinna. Problemet med hans måne är att den faller i stenbocken och är väldigt svag där. Jag misstänker att det är betydligt svårare för honom än för mig (och dem flesta andra människor) att reda ut och förstå sina känslor och önskningar, då hans måne inte är stark nog för att kunna hjälpa honom på traven. Den är förvirrad i stenbocken, den är kall och svag där. Min analytiska tvillingmåne kanske inte är så emotionell och varm, men den vet hur den ska sortera upp alla tankar och känslor. Hans däremot är inte alls stark. Men som sagt, min uranus hamnar precis på den, vilket får honom att känna att jag förstår honom precis, om än lite undvikande. Mitt enda problem är att jag utan hans födelsetid inte vet om hans måne evetuellt kan ligga i slutet på skytten, eller i början på stenbocken. Men hittills har jag fått uppfattningen om att det är en stenbocksmåne. Han är alldeles för lugn för att ha en skyttmåne. Men det kommer tiden att utvisa.
  • Sen har vi en trevlig Venus/Mars opposition. Men vad jag förstått hitills så är det inte så dåligt som det låter. Hans fiskvenus opposeras av min jungfrumars, vilket tydligen ger en stark tilldragninskraft, men problem på sikt. Exakt vilka vet jag inte än riktigt, dessutom är jag lite osäker på just hans fiskvenus. Venus står för vad vi väljer i livet, den sorts ideal vi har (venus för pojkar, mars för flickor), dvs vilken typ av människor som vi finner tilldragande. Jag är ju inte fiskig (haha) alls av mig. Det enda jag i vattenväg kan stå för, är mitt utseende (ascendenten och första huset), och till och med där är det kräfta som gäller. Min jordliga mars däremot definierar honom alldeles utmärkt, då han har väldigt mycket stenbock i sig, och det där jordliga lugnet som han har är väldigt tilltalande måste jag säga.
  • Sen funderar jag mycket på den planetsamlingen vi har som hamnar i mitt sjunde hus, det är antigen som så att jag ser honom som en ideal partner, eller att han känner att han har hamnat rätt hos mig. Problemet är att dem flesta planeterna i denna lilla samling är högre planeter (uranus, neptunus, saturnus) som inte har så stort inverkan på personlig interaktion. Men som tidigare sagt spelar just Uranus väldigt stor del i våran relation.
  • En annan oerhörd trevlig sak är hur vår synastri ser ut överlag, bara en massa trigoner och konjuktioner. EN kvadrat, och EN opposition, nästan inga sextiler. Vad jag har förstått så funkar trigoner på det sättet att dem ger en naturlig positiv kraft som man inte behöver göra någon ansträning för att uppnå, det är en positiv kraft som bara ÄR där, utan något jobb. Och jag nog hittills inte sett så många trigoner i min synastri med någon alls. Det är positivt, men avsaknaden av kvadrater kan göra att energin för att uppehålla förhållanden saknas den med. Det verkar inte så nu, så tidigt, men det kan komma fram så småningom.
  • Juste, en annan behaglig sak är att min nordliga månknut (det där har jag inte ens gått in på i mina astrologilektioner, men det här inlägget är nog överkurs för dem flesta ändå), hamnar på hans sol. Fördelen här är att den nordliga månknuten symboliserar det slutmål vi ska sträva mot i livet. Aspekten mellan den sydliga och nordliga månknuten är den "väg" i livet vi ska ta för att leva ut vårt öde som människa. Den sydliga är vårt förflutna, dem erfarenheter som hjälper oss att finna rätt väg och hamna på den nordliga knuten. Därav: människor som har någon koppling till ens nordliga månknut (dit vi ska sträva) är människor som utvecklar oss i rätt riktning. Dem drar inte ner oss tillbaka i det förflutna, utan istället öppnar upp den vägen vi är menade att ta i livet.

Och såklart: han är en jord/luft typ av människa, precis som jag. Elementen (eld, jord, luft, vatten) avgör vårt temperament, vad vi består av så att säga. Hur man är mot världen, och hur världen uppfattas av en. Och vi är lika i just vår uppfattning av världen.


Väldigt många punkter i vår synastri är av den bindande sorter, mycket konjuktioner, främst positiva. Så fort jag tar reda på hans födelsetid kommer jag att hoppa upp och ner av glädje. Jag har inga förhoppningar på det här, vad det nu kommer att bli. Men jag tycker om att vara nära honom, jag tycker om hans umgänge, jag tänker oerhört mycket på honom (nästan konstant), och jag ler. Jag går runt och ler. Den känslan är oslagbar.

Av asabovesobelow - 5 januari 2012 13:29

God morgon allihop!


Vi kan väl låtsas om att den inte är halv två på dagen? Haha. Jag är en riktig nattuggla, tror det har mycket att göra med min måne (som också styr sömn, precis som många andra fysiska funktioner) som befinner sig i tvillingarna, som är tecken där hjärnan går på högvarv dygnet runt och har svårt att stänga av, med alla nya intryck som behöver analyseras, processas och lagras. Om man ändå var en månoxe... dessa människor är det fan helt omöjligt att få ur balans.


Idag ser dagen ut som föjande; pluggpluggplugg. Jag har en psykologitenta nästa vecka och det är många psykofysiklagar som ska pluggas in.


Senare ikväll (inatt), kör jag del två på planeterna.


Om det är nån som har några frågor gällande zodiaken (alltså tecknen), deras symbolik, eller något annat ni undrar över, är ni välkomna med frågor.

Av asabovesobelow - 5 januari 2012 01:15

Min astrologiska blogg. Så var det med den liksom, skriver en gång var tredje månad. Typiskt tvillingar att aldrig slutföra något, haha. Bli besatt av en idé, börja på den, men aldrig genomföra till slut, det står jordtyperna istället för, genomförelsen.


Men ikväll bär det av med planeternas symbolism del 1.

Jag har tidigare karaktäriserat dem 12 stjärntecknen som utgör zodiaken. Berättat om dem 3 tillstånden och 4 elementen, som varje tecken hör till.

Nu är det dags att övergå till det viktigaste; nämligen planeterna. För det är inget annat än solsystemet och dess komponenter som har inverkan på våran egna planet och varandra i en fantastisk kombination av möjligheter. Ordet planet är ett latinskt ord som översätts till "vandrande stjärna." Dvs, alla himlakroppar som rör sig är planeter. Därför räknas både månen och solen till planeter, trots att solen är en stjärna. Förutom dem 9 planeterna som består även vårt solsystem av många stjärnor som i sin tur och ordning blir till stjärnbilder och bildar zodiaken. Som vi vet är planeterna alltid i rörelse, tiden är det enda beständiga, och varje planet tar olika tid på sig att slutföra sitt varv genom zodiaken som inom astrologin ses som en stor bok, varje stjärntecken är ett kapitel som har egna egenskaper, tillstånd, up and down sides så att säga. Planeter symboliserar olika delar av våran natur, och stjärntecken färgar av sig på planeter med sina egenskaper. Jag ska förklara lite noggrannare.


Deras viktighetsgrad är i följande ordning:


Solen - ingen sol, inget liv. Därför symboliserar solen inom astrologin inre styrka, den kärnan som utgör varje personlighet. Den där anledningen vi är i livet. När man säger att "mitt stjärntecken är..." menar man egentligen att solen befann sig i det tecknet när man föddes. Solen repsenterar den inre lågan som driver en, den essensen som man är född med. Man brukar säga att solen är det andliga mål i livet man ska nå så småningom för att fullfölja sitt öde. Det är inte någon sorts egenskap man besitter (ofta blir till exempel jungfruar som hade sin sol i det tecknet när dem föddes beskrivna som pedantiska och kritiska, plus arbetsnarkomaner. Och få känner igen sig, just för att solen inte har så mycket med personliga egenskaper att göra, utan snarare menas att om man har sin sol i jungfru, så bör man vara noggrann i sitt arbete, renlig och hälsosam för att må bra innerst inne. Har man sin sol i väduren, bör man vara aktiv och ta för sig nya uppdrag, hela tiden sikta framåt och leda andra människor för att få ett inre lugn). Solen representerar den inre friden som man som individ ska nå. Solen symboliserar också manlighet, och ofta känns mer i ett manligt horoskop, än ett kvinnligt. Vad jag menar med att stjärntecken färgar av planeter är följande. Solen i sig själv symboliserar allt ovanstående, men det märks på olika sätt i olika stjärntecken. Har man solen i stjärntecknet lejon, så är man oftast den person som gillar att synas, man lyser. En vädursol syns också, men den är inte lika stabil som lejonet, det är aktivt stjärntecken, och vill alltid ha allt på en gång, till skillnad från en fixerad lejon. Solen i Fiskarna är en drömmande individ, som ofta drunknar i sina egna fantasier och föreställningar. Solen i Tvillingarna är nyfiken, och solen i jungfrun är detaljerad. Solen i den kvinnliga kartan representerar även fadern och ens relation till honom och den sortens män man skulle trivas i sällskap med.


Månen - solens andra halva. Astrologer säger ofta något så luddigt som att man måste bearbeta sin måne för att nå det soliga andliga målet. Vad som menas är att månen repsenterar det fysiska, jordliga livet vi faktiskt lever. Månen är modern om ger fysiskt liv till oss, ger oss en chans att gå på denna jord. Det är det skal vi har fått här på jorden. Månen står för allt det omedvetna vi gör, våran vanor, saker vi säger för att föräldrar brukade säga så, våran uppfostan, och våran mamma. Månen är en kvinnlig planet och därför ska kvinnor egentligen kolla upp i vilket stjärntecken deras måne är för att förstå sig själva. Månen bestämmer oss som personer, våra egenskaper, sättet man tänker på, ens undermedvetna och dessutom ens fysiska hälsa; starka och svaga sidor av ens kropp. När man säger att man måste bearbeta månen för att nå solen, menar man att man måste acceptera dem nackdelar och fördelar man får i och med det tecknet månen hamnar i och leva utefter dessa: Exempel; månen hamnar i lejonet; man har överlag en stark fysisk hälsa, då lejon styrs av solen och brinner av energi (eldtecken), framför allt har man ett starkt hjärta och blodomlopp. Man gillar att synas och höras, vill visa och demonstrera sina allra bästa sidor, och blir mer och mer demonstrativ ju mindre uppmärksamhet man får. Man kan upplevas som att man sitter och solar sig i skenet av sin egen förträfflighet. Lejon har ett starkt självförtroende och är oftast dem som hörs mest i ett sällskap. Lejontecknet är ett kungligt tecken och gillar att lata sig och titta på när alla andra springer omkring. Har man månen i detta tecken är det en fördel att ha ett stort socialt nätverk där man får den uppmärksamheten man behöver, eller att hålla på med något som har med scen att göra. Syns man inte så finns man inte, menar månlejon. Man säger ofta att solen och månen tillsammans utgör kärnan för den person man är, och det mål man kommit till detta liv för att uppnå. Det är mannen (solen) och kvinnan (månen). Yin och Yang som tillsammans blir till den helhet som man är som person. För män, symboliserar månen den sorts kvinna dem i ideal ser som sin fru. Är månen i lejonet, vill dem ha en vacker kvinna som drar till sig uppmärksamhet från alla håll, hamnar månen i tvillingarna, så söker mannen en intelligent, snabbtänkt analyserande kvinna att diskutera alla livets detaljer med.


Merkurius - den lilla planeten som är den första efter solen i solsystemet. Inom astrologin symboliserar Merkurius förstånd, tal, hur man behandlar all sorts information, ens minne, sättet man uttrycker sig på, gestikulation och tankemönster. Merkurius är den budbäraren som från solen (inre önskningar) för vidare information ut till omvärlden. Merkurius är ganska lurig, och den som har en stark Merkurius i sin karta kan ofta ljuga rätt så friskt, inte leva helt enlig lagen och inte rätta sig efter normer. Människor med svåra (negativa) aspekter till Merkurius kan ofta hamna i kriminella kretsar och själva hålla på med kriminalitet. Exempel: Merkurius i tvillingarna, här mår Merkurius alldeles utmärkt (jag kommer att senare gå in på varför vissa planeter är bekväma i vissa tecken och visar sina egenskap på bästa sätt, och varför dem i vissa tecken blir negativa och svaga). Tvillingar är ett informations och kommunikationstecken, och Merkurius här blir kvicktänkt, snabb och vältalig. Planeten snappar snabbt upp signaler från omgivningen och för dem omedelbart till nya källor i en bättre version. Dem som har sin Merkurius i tvillingarna har ofta ett rikt ordförråd, har lätt för att läsa, och pratar på ett lite arrogant sätt, då dem känner sin starka, överlägsna Merkurius.


Venus - den allmänt kända kärleksgudinnan representerar nästan samma sak inom astrologin, nämligen sympati och kärlek. Venus är dem glasögonen vi bär och genom vilka vi uppfattar och kategoriserar våran omgivning i vad som är vackert och inte. Skönhet, smak, nöjen, konst, musik, färg och lukt är bara få saker som Venus representerar. Man kan säga att Venus står för vår skönhetsideal, för hur vi uppfattar vad som är vackert och inte. Smaken är bekant som baken, och vilken smak man har avgör Venus. Venus i mannens karta påvisar ofta den utseendemässiga typen av kvinna som mannen dras till. Hamnar Venus i oxen där den hör hemma och visar sina egenskaper bäst, så uppskattas den klassiska skönheten. En timglasformad figur, röda läppar, långt självfall och gärna klassiska kläder så som åtsittande klänningar, urringningar, kjolar som visar lite ben, osv. Man har lätt för att avgöra vad som passar till vad, vilken musik som passar tillfället och vad för mat som ska serveras för att alla ska bli nöjda. Hamnar Venus i den kalla och beräkneliga Stenbocken där den visar sina sämsta egenskaper så har man svårt för att urskilja det som passar i tiden och situationen. Man är ofta cynisk och säger saker som provocerar, då man har svårt att avgöra vad som uppskattas och inte. Taktkänsla är något som Venus styr väldigt noggrant.


Mars - planeten som är uppkallat efter krigsguden Ares. Men jag skulle snarare säga att Mars är den rena energin som varje människa besitter. Den energi som får en att i varje dag stiga upp ur sängen, och göra det man måste för att gå vidare i livet. Mars symboliserar konflikter och konflikthantering. Man kan säga att mars styr över två sorters energier, den produktiva och den reproduktiva. Alltså den energi som får oss att ta itu med saker och ting, och den sexuella energin. Mars i kvinnans horoskop representerar ofta den typ av mannen som hon dras till mest, som hon finner mest attraktiv. Ligger mars i jungfrun så kommer kvinnan att dras till lugna, taktiska män som märker dem absolut minsta detaljerna, och är ganska seriösa av sig. Kvinnan kan även överlag komma mycket bra överens med alla jordliga tecken, dvs; jungfrun, oxen och stenbocken. I mannens karta representerar Mars som tidigare nämnt sexuell energi, hamnar den i väduren där den hör hemma, är det sexet oförglömligt då mannens sexuella energi är en krigares energi. Sexet blir intensivt, snabbt och hårt. Ligger Mars i kräftan, där den är ganska svag, blir sexet istället ömt, nära och sensuellt. Och händer desto oftare, då kräftor har en smak för just sex. Men förvänta er inte sönderrivna underkläder och sex mot väggen. Mars repsenterar hur väl man klarar av alla livets situationer om kräver mer än vanligt av en.


Här slutar den första sfären i solsystemet, och därför räknas dem 5 första planeterna (sol, måne merkurius, venus, mars) inom astrologin till den inre, personliga sfären. Det är dem planeterna om symboliserar personen i sig, dess kärna, själ, yttre skal, dess energi och ideal. Sättet personen är på, hur den är, representeras av dessa fem planeter. Vidare följer planeter som räknas till dem högre, allmänna planeterna som inte påverkar individer i sig, utan snarare hela generationer och kulturer. Dessa är Jupiter, Uranus, Saturnus, Neptunus och Pluto. Dessa planeter tar betydligt längre tid på sig att slutföra sin cirkel runt solen, och gå igenom alla zodiakens 12 tecken. Därför påverkar dem folkmassor i större grad än dem personliga planeterna som byter tecken och aspekter till andra planeter betydligt mer frekvent. Man kan till exempel säga att dem som är födda 2004-2010 har alla sin Uranus i tecknet Fiskarna och kommer därför bli den generation där Uranus beter sig drömlikt och mer filosofiskt än vanligt. När Uranus nu (2011) går in i Väduren blir istället omständigheterna i världen betydligt mer aktiva, konfliktinställda och tekniken som är styrd av Uranus, blir ännu mer framåtdrivande. Har man en av dessa planeter i en väldig stark position (många aspekter och starkt tecken) i sin karta så känner man av även av den högre planeten väldigt väl. Är en högre planet väldigt tydlig i någons karta så brukar man säga att denna person kommer att ha en stark koppling till allmänheten, till det allmäna bruset. Jag kommer att fortsätta med dem högre planeterna i del två, då det är delvis ganska sent nu, och delvis så är jag väldigt hugrig.




Hoppas att det har varit intressant läsning.

Ovido - Quiz & Flashcards