Alla inlägg under mars 2012

Av asabovesobelow - 28 mars 2012 23:37

Ibland så hatar jag mina vänner. Jag älskar dem för att vi klickar jävligt bra, men samtidigt så verkar dem se mig på ett helt annat sätt än jag uppfattar mig själv. Och det sjuka är att det är precis det vi läser om i sociologi just nu. Att sättet man framställer sig själv på, överenskommer inte alltid med sättet andra uppfattar en på. Dem gör narr av mig. Inte på ett elakt sätt, utan mer på ett "vi älskar dig för att du är så söt och korkad" sättet. Men det tråkiga här är att jag ser mig själv som en av dem smartaste människorna jag har i min omgivning. Kanske alla uppfattar sig själva så? Att dem är smartast av alla? Men jag får på något sätt inte vara mig själv fullt ut med dem. Jag är hela tiden rädd, kanske inte rädd, men känner ett obehag inför att det jag säger ska uppfattas, tolkas och framställas på fel sätt. För att det gör det ofta. Och min hatkärlek mot vad man kan kalla för en av mina bästa vänner är löjligt jobbig. Jag förstår absolut att hon behöver vara i centrum av uppmärksamheten (typiskt månlejon), men jag kan inte ge henne det. Och jag tror att hon ibland förstår det, för att jag ser bättre ut, jag klär mig snyggare, jag hörs oftast mer. Så hon måste komma med dessa konstanta pikar som tar ner mig. Som får mig att sjunka i andras ögon. Det är en jobbig relation vi har till varandra. Det är en sorts opponent relation vi upplever. Tre planeter som står i opposition till varandra i vår synastri (jungfru-fiskar), antigen briljerar hon, eller jag. Aldrig samtidigt. Jag borde ge henne rampljuset, jag vet att hon behöver det för att känna sig som en kvinna (lejonmåne återigen). För mig behövs egentligen bara kommunikation. Men... jag vill inte ta ett steg tillbaka. Jag gillar att synas. Jag ser egentligen ingen anledning... eller jo det gör jag. Som en astrolog borde jag vara kunnig nog att manipulera människor på det sättet jag behagar. Men det är så SJUKT svårt att vara objektiv när det gäller ens själv och egna relationer. Trots att jag vet allt detta, så blir det svårt att agera utefter när jag väl hamnar där.


På lördagmorgon flyger jag utomlands i två veckor. Det ska bli skönt att slippa allt ett tag. Inte för att jag inte fullkomligt ÄLSKAR mitt studentliv, det har jag sagt flera gånger. Men mest för att det blir samma visa varje gång, varje fika, varje fest, varje disco och varje helg blir jag förkrossad för att jag är ensam. För att jag inte har en nära själ att hälla ut mina sorger över på. Det är frukstansvärt jobbigt. Trots att jag har så mycket människor runtomkring mig, så finns inte en enda jävel som känner den riktiga mig. Alltså, kräftascendenten är ju fan inte att leka med. Alla uppfattar mig utefter den, och jag hinner inte visa dem min tvillingmåne, eftersom den ligger djupt gömd i 12:e huset. Endast ett fåtal människor har fått uppleva den. Och det suger, för att jag identifierar mig med min tvillingmåne. Men det finns ingen som kommit så pass nära mig, av mina vänner, som jag har kunnat visa den för. Inte ens mitt ex kunde ta del av den. Det var definitivt därför det tog slut, jag kunde inte vara mig själv med honom ett år in i förhållandet. Det enda människan som skulle förstå mig på riktigt, är nog den andra tvillingmånen i vårt sällskap. Inte nog med att fanskapet är en soloxe (och jag har tidigar nämnt att oxar bokstavligen stalker mig genom livet, ALLA viktiga män i mitt liv har på något sätt haft koppling till det tecknet), så ligger hans måne i perfekt konjuktion med min måne, vilket ger oss en så fantastiskt stark koppling. Och han känner av den precis lika bra som jag. Han är bara så väldigt upptagen. Men jag tror att han inte bara skulle kunna lära känna den riktiga mig, han skulle även förstå mig och se sig själv i mig som ingen annan. Han gör nog det litegrann redan, men han förstår till vilken grad det kan utvecklas.


Dumma liv. Dumma människor. Dumma vuxenhet. Dumma känslor. Dumma jag.


Jag har slutat röka btw. Känner mig rätt stolt, vet inte om det är mars som ligger i konjuktion med mina planeter som gav mig energin till att sluta, eller "det nya året". Ni vet, det riktiga NYA året infaller den 21:a mars, när solen går över från fiskarna som slutför zodiaken, till första tecknet i zodiaken väduren. På tal om vädurar, det är nog det ENDA tecknet i zodiaken som jag absolut inte har någon koppling till och inte förstår mig på, till och med så pass, att det är nog det enda tecknet jag faktiskt inte klarar av att sällskapa med. Energiska och impulsiva vädurar driver mig till vansinne med sin oförsiktighet och otaktfullhet. Jag blir fan illa till mods i vädurars sällskap. Inte nog med att jag i princip inte har någon nära person med planeter i väduren (förutom kära mor som har venus i väduren, men det handlar mer om hennes system av val, än något annat), så blir jag direkt störd av att ha vädurar i min närhet. Nästan alla människor jag finner obehagliga har antigen månen eller solen i vädurens tecken. Inget illa emot aktiva vädurar, ni har era fördelar i livet, men jag personligen (med mitt horoskop) klarar inte av detta tecken. Skyttar håller sig också på avstånd konstigt nog, då dem ändå har en koppling till tvillingarna (man säger att skytten är som en lärare till tvillingarna), men jag har som sagt nästan ingen i min omgivning som står mig nära eller på något sätt betytt något som har någon större koppling till det tecknet.


Hur som, nu är det dags att avrunda mina vänner. Godnatt.


Av asabovesobelow - 26 mars 2012 01:37

Jag har nog inte så mycket att skriva om inatt, mest är det för att jag är uttråkad och verkligen gör allt som går att göra istället för att gå och lägga mig, och sova ut för en gångs skull.


En kul sak jag har märkt är hur snabbt man blir av med människor på nätet så fort man vill veta deras födelsedatum, tid och plats. Slår aldrig fel, haha. Jag brukar bli nyfiken på random människor på nätet och vilja se deras karta för att bekräfta eller förkasta mina misstankar om var deras planeter ligger, men det är fan inte lätt alltså. Hittills har det väl hänt någon enstaka gång att någon gått med på det, annars vet jag inte riktigt vad det är som tar emot. Anonymiteten som hotas kanske? Fast är det ju löjligt. Sist frågade jag en snubbe på en dejtingsida, han har liksom bild och allt. Han slutade skriva på en gång, haha. Så ett tips om ni vill bli av med någon, fråga dem om deras födelsedatum, works like a charm.


Förövrigt så har jag "pluggat" idag, aka, svara på två frågor. Väldigt utförligt visserligen, men det gör inte arbetsbördan mindre för det. Och istället för att lägga mig tidigt, som jag hade lovat mig själv, just för att jag är så trött. Så har jag suttit uppe och dragit ut på tiden, den tiden jag kunde använt till något väsentligt istället, som att PLUGGA. Åhh, jag blir så frustrerad över mig själv ibland. Dessutom står transitmarsen i perfekt läge mellan min sol och mars, vilket ger mig massvis med energi som jag skulle kunna förbruka på ett betydligt mer produktivt sätt.


Därför kommer jag att återbesöka min loftsäng nu. Godnatt.

Av asabovesobelow - 15 mars 2012 23:15

Jag funderade idag på hur mycket jag saknar närhet. Det är inte så att jag är ensam. Men den där känslan av att lägga sig brevid någon på kvällarna, den saknar jag absolut. Idag ska jag prata om min skadade Venus. Venus är en planet som står för njutningar i livet, kärlek är en njutning, sex är en njutning, mat, skönhet och konst är också något man njuter av. Och allt det ansvarar Venus för. Beroende på vilket tecken den planeten hamnar i och vilka aspekter den har till andra planeter bestäms sättet man hanterar njutningar i livet på. Vi vet ju alla att vissa människor är destruktiva och ligger runt för att döva ångesten, vissa äter för mycket, vissa verkar helt balanserade. Och allt det har med Venus att göra. Jag lägger in min egen karta igen för att underlätta förklaringen.


 


Det är svårt för nybörjare att se vad som är vad. Men om vi säger så här. Ser ni den romerska siffran fem som är ett V här till vänster? Den hamnar i det luftiga (blå färg) tecknet vågen. Och där till höger ligger även min Venus i den sjunde graden (den lilla siffran ovanför) av stjärntecknet våg. Att den hamnat där är fantastiskt, Venus är hemma i vågen, som vi tidigare gått igenom. Den får visa upp sina egenskaper till max, och på bästa sätt. Jag har god smak, skönhet är inte främmande för mig. Tack för det planeterna. MEN, min Venus är huvudingridiensen i den stora trigonkvadraten som aspekterna utgör. Den är väldigt spänd. Den är aspekterad av Neptunus och Jupiter, vilket gör att mina njutningar går ut på alkohol, droger och mat. Det är mina destruktiva sidor.


Jag får sluta här av ett gäng anledningar, främst för att jag känner att jag verkligen måste lägga mig nu. Hoppas det har varit lite givande iaf.

Av asabovesobelow - 15 mars 2012 00:29

Idag tänkte jag prata lite (en hel del) om en viktig astrologisk sak. Det jag kommer ta upp är den styrande planeten i ens karta. Det är ett begrepp som påvisar den planet som är bestämmande i ett horoskop. Alla har givetvis en sådan. Och dem karaktäristiska dragen för den specifika planeten färgar av sig på personen i nästan allt den gör. Hur funkar det då? Det här är lite mer avancerat, för att komma fram till den styrande planeten använder man sig av något som kallas för en dispositionskedja. Det är helt enkelt den kedja av planeter som står i tecken som styrs av planeter. Kort sagt; alla planeter styr ett tecken, dvs, dem känner sig hemma där och visar sina drag till fullo (vi har ju tidigare gått igenom planeternas specifika egenskaper och drag). Listan ser ut som föjande.


Solen styr lejonet; lejonet är ett eldtecken som syns och gillar uppmärksamhet, som gillar att vara i centrum och skina, precis som solen i vårt solsystem.


Månen styr kräftan; kräftan är ett känslomässigt, vattningt, emotionellt, moderligt och omhändertagande tecken. Precis som den moderliga månen. Kräftor är osäkra och skiftar ofta i humör (beror givetvis på månens faser).


Merkurius styr tvillingarna och jungfrun; tecknen skiljer sig åt en hel del, jungfruar och tvillingar är väldigt olika, men båda har drag från den specifika planeten. Jungfruar är detaljerade, noggranna och analyserande, precis som den grekiska budbäraren Merkurius (även känd som romerska Hermes). Tvillingar är snabba, lätta och pratglada. Här kan man dra paralleller till budbäraren Merkurius och även till dem snabba varv den faktiska planeten Merkurius gör i vårt solsystem, då den är närmast solen.


Venus styr oxen och vågen: oxens tecken handlar ju framför allt om dem jordliga njutningarna, och vem står för njutning om inte planeten Venus? Vågen står även för smak, skönhet och kärlek och i det tecknet kommer givetvis Venus fram som bäst. Vågen är ju trots allt ett relationstecken. Därför känns Venus egenskaper starkast när den hamnar i vågens eller oxens tecken.


Mars styr väduren: väduren är ett eldtecken, och är ett framför allt kardinalt (aktivt) tecken, och kommer även först av dem 12 tecknen i zodiaken. Vädurar är impulsiva, aktiva, oaktsamma, energiska krigare till sin natur. Precis dem egenskaper som den röda planeten representerar.


Jupiter styr skytten: jupiter är en planet som expanderar allting. Det är den första opersonliga planeten som slutför och påbörjar kedjan av dem stora planeterna i solsystemet. Den är till och med vår största planet (i solsystemet) astronomiskt sett. Och givetvis ska den representera skytten som är ett äventyrligt tecken som strävar efter allting på en och samma gång. Skyttar är framåt, dem vill utåt, dem klarar helt enkelt inte av fyra väggar. Det kan gälla resande, kunskap, fler nya bekantskap, vad som helst, så länge dem utökar sitt förstånd och tillvaro. Och stora jupiter är perfekt för att representera just det tecknet.


Uranus styr vattumän: den originella, nyupptäckta (relativt) planeten om står för alla stora reformationer i världen. Och säg mig ett tecken som är mer originellt och oberäkneligt än vattumän? Dem gör vad dem vill, säger saker som upprör och förvirrar. Dem är väldigt egna, precis som uranus.


Saturnus styr stenbocken: torr, hård, sträng och framåtdrivande. Det är stenbocken i ett nötskal, och klart ska den gränssättande saturnus styra det tecknet.


Neptunus styr fiskarna: den drömlika, stora, blåa planeten som är i gjord av gas utan någon fast kärna, till vår allas stora förundran. Fiskarna är väldigt.. lösa i sitt sätt. Dem är aldrig säkra på något specifikt, dem följer strömmen litegrann. Dem är väldigt speciella, och utsvävande i sina tankar. Precis som den gasiga (ursäkta ordvalet) neptunus.


Och sist men inte minst (jo faktiskt), Pluto som representerar skorpionen: pluto är den absolut sist upptäckta planeten (numera asteroiden). Vi vet inte mycket om den, den är mystisk och ovanlig. Därför fick den stå för skorpionens tecken. Dessa konstiga, djupa människor som man nästan aldrig kan sätta fingret på. Det är nästan som om dem känner sig igenom alla lager av ansikten man lägger på, och kommer åt ens djupaste funderingar. Och det är obehagligt.


Då har vi gått igenom vilka tecken alla planeter styr. En annan vacker dag kommer jag även berätta om tecken där planeterna exalterar (dvs, känner sig trygga, som när man kommer hem till en god vän), där dem faller (dvs, känner sig obekväma och visar upp konstiga, obekanta sidor), och tecken där dem inte alls trivs, dvs visar upp sina allra sämsta sidor. För att ta bort flummet kan vi ta ett exempel. Venus trivs till exempel inte i jungfrun, den kan inte ta fram sina njutnings och skönhetssidor där, eftersom jungfrun är ett jordligt, kallt och analyserande tecken. Venus känner sig kall och torr i jungfrun, och visar därför upp dessa sidor. En person med venus i jungfrun kan ha svårt att slappna av och ta till sig livets njutningar, etikett och känslan för saker och ting kan rubbas då venus är ur balans. Är den dåligt aspekterad dessutom, så blir det ännu mer påtagligt. Mer om det någon annan gång.


Tillbaka till planeten som styr ens astrologiska karta. Hur räknar man ut en sådan? Man gör en dispositionskedja som tidigare nämnt. Vi kan ta mig som exempel. Vi börjar med solen. Min sol hamnar i jungfrun. Vilken planet styr jungfrun? Jo, det gör Merkurius. Då tittar man vidare. Vilket tecken hamnar Merkurius i, i ens karta? Min ligger i jungfrun, vilket innebär att alla solens situationer, önskningar och handlingar (solen representrar ens ideal vad gäller män, ens grundliga hälsa, hur man tar itu med saker och ting, vilket mål i livet man ska sträva efter, osv) jobbar genom merkurius. Kort sagt; min sol aktiveras genom merkurius. Ett exempel vore: jag träffar på en kille som är väldigt snabb, lätt och pratsam, och helt plötsligt inser jag att han är rätt man för mig, just för att han har alla egenskaper som merkurius påtalar.


Vi går vidare till månen, för här tar givetvis inte dispositionskedjan slut. Den måste inehålla alla planeter. Vi har än så länge kommit fram till att min sol aktiveras genom merkurius. Månen då? Min måne ligger i stjärntecknet tvillingarna. Vem styr tvillingar? Jo, Merkurius. Alltså aktiveras min måne via Merkurius också! Dvs, jag som kvinna definierar mig själv genom luftens tecken, dvs Merkurius. Inte bara gillar jag män som är luftiga, så känner jag mig själv väldigt intellektuell, lätt och pratsam, precis som Merkurius.


Vidare, vart ligger Merkurius? Den ligger i jungfrun, alltså är den redan hemma hos sig själv och mår alldeles förträffligt.


Vart ligger min Venus? Den ligger i vågens tecken, också hemma, och visar sina sidor till fullo. Kvinnor med Venus i vågen ser oftast bra ut, har den klassiska skönheten med timglasformad figur, stora läppar och ögon, och vågigt hårsvall (om än kort). Så kan man beskriva mig också. Jag gillar även den klassisa klädstilen (som venus står för). Kjolar som börjar vid midjan och slutar vid låren, högklackat, urringningar, osv.


Mars då? Mars ligger i jungfrun och stys således också av Merkurius. Den är inte så impulsiv och energisk. Den är försiktig, arbetsam och analyserande. Precis som jungfrun.


Jupiter hamnar i exaltionstecknet kräftan (mer om det senare) - här expanderar jupiter till  max, då kräftor har en tendens att förstora allt. Tråkigt nog hamnar min jupiter även i första huset, vilket gör att den styr min framtoning, utseende och den allra första uppfattning man får om mig. Fördelen är att kräftan styrs av månen, vilket gör att jag inte uppfattas som osäker och velande (som kräftor ofta gör), eftersom jag har en kommunikabel tvillingmåne som aktiverar min jupiter och mitt utseende (första huset och ASC).


Uranus ligger i stenbocken och styrts således av den stränga Saturnus, vilket begränsar den en hel del, och lugnar ner den.


Saturnus sitter hemma i stenbocken och känner sig lika sträng och härlig som vanligt.


Neptunus hamnar OCKSÅ i stenbocken, och känner sig precis som uranus snäppet begränsad, eftersom den styrs av saturnus.


Pluto hamnar hemma i skorpionen precis som hos resten av min generation. Dem är hemma och gör vår generation till svarsökande, förvirrade och mystiska individer.


Man kan dra slutsatsen att dem flesta av mina planeter är hemma hos Merkurius och då blir således den planeten styrande i mitt horoskop och mitt liv. Jag kan absolut identifiera mig med Merkurius; jag är snabb, har lätt för att ljuga, pratsam, snabbtänkt, analyserande, informationssökande och manipulerande. Precis dem egenskaperna som Merkurius ska representera. Och den planeten som styr ert horoskop kommer precis på samma sätt representera er. Nyfikna? Det är lätt att räkna ut. Det kan vi ordna. :) Fråga bara.

Av asabovesobelow - 12 mars 2012 21:36

Jag vet inte riktigt vad det är jag vill skriva om idag. Min blogg, astrologidelen känns sjukt ostrukturerad. Jag börjar på något, som planeternas symbolism eller min egen karta, och sen går vidare till något nytt. Jag ska inte skylla detta på min tvillingmåne, trots att den aldrig kan slutföra saker och ting, något som är vida bekant. Dessutom blandar jag den teoretiska astrologidelen hejvilt med egna personliga känslor och tankar som ibland smyger sig på och vill ut i det fria, där dem kan få bli bekräftade, analyserade och förklarade. Men det är så det är. Jag skriver framför allt för att det får mig att... inte må bättre, men bli mer strukturerad i mina funderingar, haha. Jag låter det väl gå ut över bloggen.


Vad är tankarna ikväll då? Jag har funderat mycket på två killar den senaste veckan. Det är väl dem två manliga individerna jag funderar mest på. Jag har talar om dem tidigare, och skrivit flera inlägg om båda. Vi kan väl måndefiniera dem, så slipper jag känna att nån vet vem jag talar om. Vi har en tvillingmåne och stenbocksmåne. Luft och jord, precis som jag gillar det. Vi kan väl marsdefiniera dem också. En kräftmars och en tvillingmars. Den första hamnar på min ASC, och den andra hamnar på min måne. Fantastiskt.


Och jag verkar inte kunna få någon av dem. Det är nästan som om mina planeter dras till dem, och deras planeter påverkar mig, men mina planeter verkar inte sätta fast dem vid mig. Det är obegripligt för mig. Och jag måste säga att nästan inget är obegripligt för en astrolog. Alla svar finns ju där, men det är så sjukt svårt att vara objektiv när det gäller ens egna liv och relationer. Man ser det man vill se litegrann. Så var det med stenbocksmånen, jag trodde att jag såg hur han sakta men säkert blev kär i mig. Jag såg det i våra kartor, trodde jag. Men det hela slutade med jag med bristande hjärta och tårar i ögonen fick bevittna hur han raggade upp en söt, liten blondin på samma disco som jag var på. Utan att ens gå fram till mig, utan istället gå fram till alla mina vänner och prata med dem. Det sved rejält, trots att jag har intalat mig själv att jag inte känner något för honom. Överhuvudtaget. Att han bara är en kul grej.


Men han.. var.. inte speciell. Men snarare specifik. Det fanns många saker och detaljer hos honom som tilltalade mig. Och jag är ju en detaljperson i sitt esse. Han är talangfull. Han ser bra ut. Han är originell. Han är spontan. Han är öppen. Han bor nära. Han är bra i sängen. Han är duktig på att dansa. Men framför allt var det dessa små detaljer som fångade min uppmärksamhet... hur mjukt han rör sig. Hur fysisk han är. Hans leende. Hans röst. Jag gillar honom. Det gjorde jag. Det gör jag. Men efter den behandlingen jag fick så är det så oerhört svårt att ta sig tillbaka dit vi var. Jag tror inte han vill ta sig tillbaka dit heller. Annars hade vi varit där. Och det är klart att det gör mig ledsen.


Jag brukar ofta tänka att en sån tjej som jag är något av en gåva till en kille. Och det är väl arrogant, men jag har det mesta man kan tänka sig vilja ha i en tjej. Vad var det som saknades? Och jag är så dum som ställer såna frågor, just för att jag vet precis hur interrelationer fungerar. Hur personliga planeter smälter ihop och folk blir kära. Vad hände här?


Det får vara. För ikväll.

Av asabovesobelow - 4 mars 2012 23:30

Jag tyckte att Big Brother var skittråkigt förut, tror jag var alldeles för ung för det. Men idag, i år, fy fan vad jag älskar det. Dem gör precis allt det jag och mina vänner gör, fast dygnet runt och på national-tv. Leker lekar, super, knullar, röker, snackar deeptalk. Känner igen mig, haha.


Nej, jag hade velat se allas astrologiska kartor där inne, för att se vem som dras till vem. Jag har kollat upp damen Widerstedt, just för att hon är som hon är, och "berör" så många. Och döm av min förvåning (nja) när jag såg att hennes sol ligger i jungfrun och månen i tvillingarna (samma position som jag har). Hon är varken blåst eller dum. Hon är analytisk och beräknande. Hon märker alla detaljer, hon ser vart och hur hon ska flika in för att komma åt sitt mål, och det är att synas och höras (hon har en härlig venus-merkurius-jupiter konjuktion i lejonet). Framför allt är det merkurius som ligger i precis samma grad som venus i lejonet, vilket innebär en sak, det hon tycker om här i livet rent estetiskt sett, måste framföras. Och visst får man höra mycket "men jag tycker", och "du har feeel", "alltså, min åsikt är.." från henne. Och så kommer Jupiter och förstorar och expanderar det hela. Lejon är överlag ett tecken som behöver märkas och synas för att må på topp, och med den starka konjuktionen Hanna har där är det inte konstigt att hon är som hon är, och att hon nu faktiskt är känd för väldigt många. Det var oundvikligt med henne horoskop.


Jag kommer att fortsätta på min egen karta och dess tolkning nu i veckan. Jag är bara så sjukt upptagen att det inte ens är okej. Jobb, plugg, och nu i veckan kommer en ny styrelse till vår förening att väljas, och jag ska tamigfan sitta i den som socialt ansvarig. Vilket innebär mer jobb, mer roligt jobb. Och mindre tid. Tack för det, så slipper jag gå runt och tänka på mina granne. Jävla fitta är vad han är.

Av asabovesobelow - 2 mars 2012 16:00

Jag har turligt nog en helg fylld med jobb framför mig, vilket innebär att denna helg blir mer eller mindre nykter, och det är ju aldrig fel. Ett sådant litet avbrott i studentlivets dimma.


Ikväll står kårverksamhet på tapeten, vilket är alltid roligt. Man träffar på massvis med folk som man känner, man "jobbar" aka leker med folk man känner, och hela atmosfären är bara allmänt trevlig. Inte att förglömma eftersnacket (man dricker öl) efteråt också.


Idag tänkte jag prata lite om aspekter, och faktiskt lägga upp en bild på hur en astrologisk karta ser ut. Jag har pratat mycket om olika delar av den, planeterna, stjärntecknen, aspekter, hus, osv. Men ni måste ju få se en sådan också. Jag tänkte lägga upp min egen karta, och den ser ut som följande:


 


Förvirrande? Det kan jag tänka mig. Vi börjar lite smått idag, resten förklarar jag nästa gång. Det här är alltså mitt personliga horoskop, det kommer alltid att se ut så här, eftersom det helt enkelt är planeternas positioner i stjärntecknen och deras aspekter till varandra exakt den stunden jag föddes. Vilket ger mig och mitt liv specifika karktäristiska drag. Jag tänkte börja förklara dem blåa och röda linjer ni ser i mitten, dessa är aspekter.


Dem röda är harmoniska aspekter som ger en flyt, lycka, att saker går sin väg. Man kan säga att genom en röd aspekt, så samarbetar planeterna, dvs skickar positiv energi till varandra på ett naturligt, gott sätt, som inte kräver något. Det finns två typa av "positiva" aspekter, trigoner och sextiler. Trigoner är dem med en triangel i mitten, och sextiler har små stjärnor i mitten. Trigoner jobbar av sig själv och skapar harmoni i ens liv och mellan planeterna, sextiler är positiva, men för att känna av dem får man anstränga sig lite. Dem blåa aspekter räknas som energiska och spända aspekter, dem för med sig stark energi som måste få utlopp, gör den inte det så skapas problem i dem delarna av livet som planeterna har hand om, som är inbegripna i dem spända aspekter. Hos mig är det till exempel Venus. Vi har två sorters "negativa" aspekter, det är kvadrat och opposition. Kvadrater har just en liten kvadrat i mitten, och opposition är dem planeterna som står precis mitt emot varandra. Jag har till exempel tre stycken oppositioner i min karta, det är dem linjerna ni ser i mitten, från enda sidan av cirkeln till den andra.


En opposition mellan två planeter betyder att planeterna inte kan samarbeta i harmoni, dem skickar våldsam energi till varandra, och kan bara fungera en åt gången, aldrig samtidigt. Mina oppositioner ligger mellan Jupiter i kräftan i första huset, och Neptunus, Saturnus och Uranus i stenbocken, i sjunde huset. Detta innebär bland annat att mina förhållanden och partnerskap kommer alltid att krocka med hur jag är utåt, min publika sida, speciellt då jupiter förstorar hela mitt första hus (och inte bara utseendet, övervikten som jag tampats med hela livet), utan även den allmänna uppfattningen av mig från mig omgivning. Jag får liksom välja mellan att vara social och synas, och att vara i ett förhållande. Jag kan inte få det samtidigt på grund av den oppositionen som finns i mitt horoskop.


Jag har massvis med saker att förklara och berätta, men jag måste befinna mig någonstans om exakt 44 minuter, och jag är inte ens sminkad, så resten av min karta tar jag i helgen.


Härlig fredag hörrni!

Ovido - Quiz & Flashcards