Alla inlägg under november 2013

Av asabovesobelow - 12 november 2013 20:10

Det bästa med att träffa nya människor (män) är att få "lära känna" dem via deras födelsehoroskop först, se det mest väsentliga i kartan; en stark planet, många planeter i samma tecken, konjuktioner, många aspekter, eller något liknande. Och sedan se hur dessa drag som man förutsatte utspelar sig i verkligheten. Och det slår ju aldrig någonsin fel. Venus i konjuktion med måne i oxen = njutningar viktigare än allt (i korta drag). Stämmer? Ohja.


Jag har haft en möjlighet att få träffa någon med Uranus på ASC. Svårt att förstå för någon som inte är insatt.

Uranus är en planet som blev upptäckt på sent 1800-tal och symboliserar teknikens frammarsch, originalitet, okonventionalitet, allt ovanligt, plötsligt, banbrytande, osv. Man kan säga att den person som har påverkan av Uranus i sitt horoskop vill och framstår oftast som något.... utöver det vanliga, inte av denna värld, märklig, osv. Saker går sönder, teknik ryker och blixtar slår plötsligt ner omkring en sådan person. Jag, till exempel, har den planeten hyffsat stark i mitt horoskop med aspekter till min "identitet" (solen), vilket gör att jag för det första ständigt råkar ut för saker som ingen annan lyckas med (ramlar, har sönder saker på dem mest konstiga vis, otur med teknik, osv), och för det andra kanske gör saker som andra ser som högst märkliga. Uranus är dessutom "ensamhetens planet", människor med den planeten starkt är hellre i sitt sällskap än andras.


Vad är då en ASC? Det är en punkt i horoskopet som är "den stigande". Dvs att precis vid den tidpunkten man föddes så steg just det stjärntecknet upp vid horisonten. Och med det olika planeter som färgar av sig på ens personlighet.

Är man född vid soluppgång, så har man solen på sin ascendent (direkt översättning, stigande). Asc symboliserar det allra första intrycket som folk får av oss. Man säger ju att det första intrycktet ofta inte överensstämmer med hur man är som person egentligen, och det är där ASC spelar in. Det är det absolut första vi visar för människor när vi träffar dem, oavsett vad vi är för sorts personer. Det är även en punkt som bestämmer ens, rent fysiska utseende. Längd, kroppstyp, hårfärg, ansiktsstruktur, osv.


Vad gör då en stigande Uranus med en person? Jaa, för det första är dem totalt oberäkneliga och besitter ingen konsekvens i det dem gör. För det andra är deras handlingar så "out of the box" att resten av omgivningen bara gapar. Dem ser ofta ut på ett väldigt annorlunda, specifikt sätt. Tror sig vara både ovanliga och annorlunda än alla andra, och gör vad som helst för att bevisa det. Tur för mig att jag känner igen det beteendet, då det sitter i mig också. Detta i kombination med konjuktionen jupiter+solen (tror sig vara bästast i världen) ger en person som med vilka medel som helst vill att det ska märkas att dem är störst, bäst och vackrast. Gärna med ovanliga medel. Denna kombination ger inte en typisk provocerare (detta kräver inbladning från skorpionen), men att provocera får mer än gärna vara ett medel för att dra till sig uppmärksamhet som "den ovanlige". Uranus ger plötsliga, häftiga rörelser och en tanke om att man inte är "som alla andra".


Jag älskar det här. Att få utvärdera och förstå människor på detta sätt är det bästa jag lärt mig. Och för varje ny person så förstår jag att det inte kan vara en slump att allt stämmer så bra. Den här kunskapen har räddat min tillvaro. Jag behöver aldrig våndas: "varför?" "förstår mig inte på honom eller hans handlingar", "vilket typ av tjej gillar han", "hur ska jag bete mig". Jag har allt svart på vitt. Och jag kan spela efter tills jag tröttnar. Eller han.


För övrigt är jag trött på att gråta i min soffa vid minsta lilla. Nu får det här tillståndet ge sig. Kanske kan helgen råda bot på det. Dag efter dag efter dag, som gör att allt bleknar. Kanske det.

Skapa flashcards