Alla inlägg den 26 februari 2012

Av asabovesobelow - 26 februari 2012 15:44

Den där känslan när man ser en kille och det är något med honom. Det behöver inte vara utseendesmässigt, men är oftast det med. Man känner att man skulle kunna gilla honom, det sättet han har. Jag har alltid förundrats hur specifika människor jag gillar. Jag söker alltid svar i astrologin, och jag fick ett.


Jag har tidigare pratat om dem fyra elementen; eld, jord, luft och vatten. Alla planeter, hus och stjärntecken i ett horoskop tillhör ett varsitt element, och hamnar i olika element. Elementen har olika kännetecken, och således har vi alla olika temperament, då elementen representerar just vårt temperament, vad vi består av. Det handlar inte om personlighet, det är bara det tillvägagångsättet vi har mot världen och vår omgivning. Vi har den snabba, pratglada och intellgenta luften (tvillingar, vågar, vattumän). Vi har den lugna, analyserande och stabila jorden (oxar, jungfruar och stenbockar). Vi har den impulsiva, aktiva elden (vädurar, lejon och skyttar). Och sist men inte minst har det intuitiva, emotionella och djupa vattnet (kräftor, skorpioner och fiskar). Om min sol hamnar i jungfrun, och min måne i tvillingar, består jag således av jord och luft, vilket gör att det är dem elementen som känns av tydligast i interaktion med mig. Alltså, lugn, analyserade, pratglad och snabb. Dem flesta av oss består av alla fyra elementen, då  planeterna kan hamna i många olika tecken. Ibland har man avsaknad av ett element eller två i ett horoskop helt och hållet, i mitt fall är det eld, jag har inga planeter eller aspekter till vare sig vädur, lejon eller skytten. Jag saknar den här råa aktiviteten och impulsiviteten. Nästan alla mina planeter ligger i jord och luft, och hittills så har alla killar (och människor överlag) jag verkligen gillat också bestått mest av jord och luft. Eldiga människor (vädurar, lejon och skyttar) är helt enkelt främmande för mig. Det är självklart att jag träffar på såna människor varje dag, vänner, bekanta, kursare, arbetskamrater. Men alla min starka band är bara till människor som också har samma temperament som jag, alltså jord och luft. Det är väldigt intressant, hur man dras till det man är själv gjord av. 

Ovido - Quiz & Flashcards